צרו איתי קשר

מהו בוטוקס, כיצד זה עובד, יתרונות וחסרונות

בוטוקס הוא רעלן המיוצר בארה"ב, חיידק חלבון שמיוצר על ידי חיידק שמבצע חסימה של החומר הגורם לגירוי עצבי באזור הסמוך למיקום קבלת הזריקה ובקוטר של 2-1 ס"מ ממנה. לרעלן יש השפעה כבדה על השריר. לאור העובדה שהוא אינו מקבל את הגירוי, הוא מפסיק לזוז ולהתכווץ. ההשפעה של הבוטוקס על השריר נמשכת בין 6-4 חודשים וכשהשפעתו פגה, הוא חוזר לפעול כבעבר.

הכנסתו של חלבון זר לגוף, עלולה בכמה מקרים לגרום לכך שהגוף יידחה אותו ויפתח נוגדנים. ההערכה היא ש כ % 5 מהאוכלוסייה תפתח רגישות לחלבון זר זה. האנשים הספציפיים שיפתחו נוגדנים לא יוכלו לבצע שינויים בגופם באמצעות בוטוקס.

מסיבה זו, ההמלצה היא ליצור מרווח זמן משמעותי בין הזרקה להזרקה כיוון שהזרקה תכופה יוצרת התנגדות המובילה ליצירת נוגדנים.

מהו דיספורט?

זהו רעלן המיוצר באירופה, הוא דומה מאד בתכונותיו הכימיות לבוטוקס האמריקאי. לשניהם יש את אותה התכלית ובאמצעות שניהם אפשר להגיע לתוצאה זהה. רופאים כירורגים מומחים בתחום הרפואה האסתטית בעולם בוחרים לעבוד עם אחד מהחומרים הללו או משתמשים עם שניהם על פי ההשפעה החיובית על כל אחת מהלקוחות.

מהם חומרי מילוי?

זוהי חומצה היאלורונית, המשמשת למילוי שקעים ונפחים בפנים. החומצה מיוצרת על ידי חיידק בהנדסה גנטית. לחומצה זו אין בדרך כלל התנגדות של הגוף ולא נוצרים נוגדנים כי ההרכב שלה זהה להרכב החומצה הקיים בגופנו.

השימושים השונים בחומר מילוי סמיך או דליל

על פי מטרת המילוי ומיקומו בגוף, בוחר מנתח פלסטי מהו ריכוז החומר הנכון ביותר לכל נקודה. בעיבוי של אזור העפעפיים התחתונים, או לחיים ששקעו, בוחרים בדרך כלל להשתמש בחומר סמיך המוזרק לשכבות העמוקות של העור למניעת היווצרות גבשושיות. באזור רגיש ועדין כמו השפתיים, נוהגים להזריק חומר דליל יותר, כדי ליצור שפתיים עדינות ולא מנופחות בצורה מוגזמת ובולטת.

ההבדל בין בוטוקס לבין חומרי מילוי?

בהתאם לפעולות המבוצעות במקומות שונים בגוף, מחליט הכירורג באיזה חומר הוא משתמש בכל מיקום. הבוטוקס ממלא חומר בקמטים פעילים שנוצרו בשל התכווצות השרירים באזור העליון של הפנים – בין הגבות, בצדי העיניים ובמצח. רק במקרים מיוחדים מזריקים בוטוקס גם מעל השפה העליונה לשיפור "קמטי הברקוד", הקמטים האנכיים שמעל השפה. כדי לא לפגום ביכולת הדיבור ובלעיסה יש להזריק כמות קטנה ובזהירות רבה.

בקמטים המצויים בחלק התחתון של הפנים, אפשר לבצע מילוי באמצעות חומרי מילוי, כלומר חומצה היאלורונית שמחדירה את המילוי ו"מפסלת" את הפנים. החומצה ההיאלורונית אינה גורמת לשיתוק ולהחלשה של פעולת השרירים ולכן אפשר להזריק אותה גם סביב השפה.

מתי כדאי לטפל?

הממוצע להתחלת טיפולים באמצעות בוטוקס הוא סביב גיל 35, ובחומרי מילוי בגילאי 40-35. כל מקרה לגופו, אם קיימים קמטים שחורצים חריצים עמוקים בפנים ומורגשת נפילה, אפשר להתחיל מעט לפני כן כדי לשמר את המצב הקיים.

יתרונות הבוטוקס

רוב הציבור מודע ליתרונות הבוטוקס רק בתחום האסתטיקה, אך לחומר זה קיימים גם יתרונות רבים אחרים:

  • העלמת קמטים ועיבוי שפתיים, לחיים ועוד.
  • גורם למטופל להרגיש צעיר הרבה יותר.
  • חומר שאינו גורם נזק, טיפול בטוח ויעיל, ללא כאבים וללא צורך בהרדמה
  • הפחתת כאב במחלות כרוניות מסוימות ובמניעת מיגרנות.
  • טיפול בהזעת יתר
  • טיפול בטרשת נפוצה
  • טיפול במניעת בריחת שתן

חסרונות הבוטוקס 

  • האפקטיביות של טיפול העלמת הקמטים ועיבוי איברים שונים בגוף היא לפרק זמן קצר יחסית בין שלושה לארבעה חודשים. לאחר מכן יש לבצע שוב את הטיפול.
  • הטיפולים יקרים.
  • הטיפול בנושא הזעת היתר תקף לשמונה חודשים ולאחר מכן, יש לבצע את הטיפול פעם נוספת.
אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר