צרו איתי קשר

צלקות אחרי ניתוח פלסטי – כל האמת

כל ניתוח פלסטי מערב צלקות. זוהי עובדה ידועה ואין להתווכח עליה. כל אמירה על ניתוח “ללא צלקות” הינה אמירה מטעה. בדרך כלל, אנחנו כפלסטיקאים מחביאים היטב את הצלקות במקומות נסתרים ולפיכך הניתוח הוא “ללא צלקות”. בבלוג הזה אספר את מה שחשוב לכן לדעת על הצלקות שמערבות ניתוח פלסטי.

צלקת נוצרת כשאנחנו רוצים ל”תקן” חתך מעובי מלא בעור. זוהי דרכו של הגוף לתקן את החתך. הגוף בונה את הצלקת כמו דבק שמחבר בין שני חלקי העור הפצועים. הדבק הזה מורכב ברובו מקולגן. בצלקת אין בלוטות זיעה, אין זקיקי שיער ובבסיסה גם אין דרמיס. דרמיס היא השכבה העמוקה בעור שנותנת לו אלסטיות. ישנם מספר שלבים ביצירת הצלקת. הצלקת נהיית אטומה למים לאחר כיום או יומיים מהפציעה (אז גם מפסיקים לדמם). אחרי כחודש וחצי מהפציעה, כל פציעה, הצלקת מגיעה לשיא הכוח שלה. כוחה של הצלקת יהיה לעולם פחות מכוחו של עור בריא. הסיבה שאנחנו בדרך כלל מחזירים מנותחות לפעילות מלאה אחרי חודש / חודש וחצי נובעת מנושא הכוח. החשש שהצלקת תפתח כתוצאה ממתח או מאמצים יורד כמעט לאפס לאחר כחודש חודש וחצי.
כמעט כל מי שנפצע או נחתך או נותח יודע שהצלקת משנה את צבעה ואת צורתה עם הזמן. בהתחלה היא אדומה ומעט מורמת ובהמשך יכול להיות סגולה ומגרדת. בסוף התהליך הצלקת אמורה להיות עדינה ולבנה – כמעט אינה נראית לעין. לתהליך הזה קוראים “הבשלת הצלקת”. תהליך זה לוקח כשנה וחצי עד שנתיים. יש לפעמים “תקלות” בהבשלת הצלקת ואז מתפתח צלקת היפרטרופית או חלילה קלואידית. צלקת היפרטרופית היא צלקת רחבה, מורמת אדומה ומגרדת. צלקת קלואידית נראית ממש כמו גידול שעולה לגובה ולרוחב ויוצא מהגבולות המקוריים של הצלקת. מעל 95% מהצלקות יחלימו בצורה תקינה. צלקת קלואידית היא נדירה מאוד מאוד מאוד. כל הצלקות ההיפרטרופיות יבשילו גם הן לבד ללא התערבות. במקום תהליך הבשלה של שנה שנה וחצי לצלקת היפרטרופית יקח עד שלוש ארבע שנים להבשיל ללא כל טיפול

באיור ניתן לראות את תהליך הבשלת הצלקת המדורג.

נקודה שחשוב לי להדגיש – הצלקת משתנה בצורה מהירה מאוד בימים ובשבועות הראשונים ליצירתה. רק אחרי כשלושה חודשים ניתן להעריך בסבירות גבוהה האם הצלקת תבשיל בצורה תקינה או תתפתח לצלקת היפרטרופית. אין שום משמעות לטיפול בצלקות בשום צורה שהיא בטרם חלפו 3 חודשים מהפציעה. הרבה מכונים שונים מציעים טיפולי “קסם” לשיפור צלקות או העלמתן בפרק זמן זה. חשוב לי להדגיש שאין לכך שום משמעות ומדובר בזריקת כסף לשווא. רק במידה והצלקת מתפתחת להיות צלקת היפרטרופית ניתן לשקול טיפולים שונים על מנת לזרז את תהליך ההחלמה.

יש משחות וקרמים שונים בשוק כגון kelo-cote ודומיו. יש יריעות סיליקון שניתן לפרוס על הצלקות. תפקיד הלייזר הוא לטפל בצלקות אדומות או סגולות ולהקל על ההיפרטרופיה. את הטיפול הזה מומלץ לקבל מהפלסטיקאי שניתח אוך ועל סמך בדיקה. בדיוק לשם כך מתקיימת ביקורת 3 חודשים אחרי ניתוח.

לפני שאתן ניגשות לניתוח פלסטי חשוב שתבינו היטב מהמנתח שלכן היכן בדיוק ימוקמו הצלקות ומה הפרוטוקול שלו למעקב אחר הצלקת.

אם תרצו עוד מידע אתן יותר ממוזמנות לפנות אלי בלשונית הצור קשר וצוות המרפאה שלי ואני נשמח לעזור.

שלכן ובברכת בריאות,

דר’ שיין

אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר